Tuesday, June 7, 2011

babysitter senang ker susah ??

Assalamualaikum w.b.t~

Hello semua orang! Hamek ko bagi salam penuh, tak jawab dosa. Kuikuikui. Pandai2 jerp ustazah fatin ney. Huhuhu. Mood nak mengepost sekali lagi datang. Yieehaa! Okay today saya just nak share pengalaman jadi babysitter a.k.a jaga budak kecik a.k.a bibik sementara. Babysitter mean jaga budak yang under age, keje ney biasenye teenagers ramai buat kalu kat oversea. Kalu kat Malaysia jarang sangat teenagers yang buat, kalu buat pown kes kene jaga adik sendiri. Kehkehkeh.

Saya pown bukan lar 1st time buat keje ney. Da selalu sangat sejak saya sekola rendah lagi. Kecik2 lagi da dapat kepercayaan jaga budak, hebat tak saya? Heeee.. saya bukan jaga anak orang laen, jaga anak2 sedara jugak lar. Memandangkan sekarang ney saya duk goyang kepala jerp kat umah, terpaksa saya take over jap tempat tuh tuk minggu ney. Kalu sebulan tak larat den! Kurus terus. Hahaha. bapak menipu kan? Sebenor nye tak dela susah mane jaga budak ney, tapi budak2 kan. Laen budak laen peel dye. Kalu dapat budak yang suka nangis, lemah2. Nak pujuk bukan senang kena bagi emas, intan, permata. Okay! Tuh tipu, yang tuh saya jerp nak. Hahaha. Yang tukang jaga kena lar pandai amek aty budak tuh. Bukan g belah dada amek aty. Tuh nampak sangat kebengapan.

Antara tips nak handle budak2 ney:

· 1st. Muke tuh kena lar senyum tak mo lar garang2. Nanti budak2 takut, yang tengah melalak makin kuat melalak.

· 2nd. Cakap dengan nada yang betol! Jangan cakap tengking2, pekak budak tuh nanti.

· 3rd. Bagi makan on time. Jangan lar biar budak tuh berlapar. Cian dye. Kalu tukang jaga nak diet tuh korang punye hal lar, jangan sekali ngan budak ajak diet!

· 4th. Bagi tidur ikut masa dye. Kalu baby memang banyak tidur. So senang jela keje korang.

Tuh jerp kowt kalu ikut petua doctor fatin saya. Kalu ade yang lain boleh share ea. Okay till we meet again. Renung2 kan dan selamat beramal. Chow!



*okay tipu! saya tak macam ney pown. heee~

3 comments:

pAkcHikLucU said...

waalaikumsalam~
:p
hee
awk lupe lg 1 la che fateyn..
mke kne comel mcm yoo rin ok..?
hehe

fatin zaid said...

hohoho..
kalu comey cam yoo rin kompem budak tak nangis..
happy memanjang.. ;p
kehkehkeh..

pAkcHikLucU said...

kn kn..?
hehe
:p

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates